Angående gynbesök

Det pratas lite här och var nu om att ha studenter närvarande när man gör ett gynbesök. Jag förstår absolut att det kan kännas obekvämt (speciellt på ett så känsligt ställe som i gynstolen) och det måste man givetvis respektera. Man kan alltid neka studenter att närvara. Dock tycker jag att inte man ska neka per automatik, det är genom att titta på och få vara med som studenterna lär sig. Man blir inte läkare/sjuksköterska/barnmorska eller vad det nu kan vara av att läsa böcker. Jag jobbar ju själv inom vården och under min studietid fick jag vara med på ett flertal cellprovstagningar, och helt ärligt så kommer jag inte ihåg en enda av patienterna. Jag skulle inte känna igen någon av dem om jag så sprang in i dem. Som student har man fullt fokus på att lära sig så mycket som möjligt och ger rent ut sagt blanka f*n i vem som ligger i stolen, känning eller inte. Och just cellprovstagningar görs dessutom så otroligt många, så där är det verkligen "en i mängden" som gäller... För övrigt så gäller givetvis sekretess-lagen (som det, med rätta, råder en väldig respekt för inom vården) även för studenter, och jag är helt övertygad om att inte en enda student skulle riskera sin utbildning och sin framtid för att berätta för folk vem man har haft som patient. För mig är det självklart att låta studenter vara med!
 
Bara en liten del av utbildningen.
 



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0