LYCKA!

Jag har ansträngningsastma. När jag rör på mig aktivt så svullnar mina luftrör upp och jag kan inte andas. Det här är, som du kanske förstår, lite av ett problem när man ska träna. När jag var yngre hade jag en medicin mot detta, som jag tog i samband med gympalektioner, fotbollsträningar, matcher och dylikt, men när jag slutade gymnasiet slutade jag även att hämta ut min medicin. Såhär i efterhand kan jag ju fråga mig varför och tycka att det var en typiskt dålig idé, men just då kändes det motiverat (har ett vagt minne av att jag tyckte att medicinen gav mig lite hjärtklappning och skakningar, och eftersom jag inte längre behövde prestera för betyg så ansåg jag inte att jag behövde medicinen längre - känns något långsökt när jag tänker på det nu)... 
 
 
Förra onsdagen var jag hos doktorn och fick ett nytt recpet utskrivet på Ventoline (luftrörsvidgande), för att ta innan träning. Dagen innan hade jag försökt mig på en löptur efter över två månaders uppehåll på grund av förkylningar och infektioner hit och dit, och fick stanna med andnöd efter ungefär tvåhundra meter. Igår sprang jag en kilometer och hade kunnat fortsätta. Utan andnöd. Dålig kondition - absolut, men ingen astmakänning. Jag blev så lycklig att jag inte kunde sluta flina och jag började nästan gråta (de andra i löpspåret måste trott att jag var labil på något sätt). Förra året var jag ute och joggade fyra dagar i veckan i nio månader, i slutet kunde jag som längst springa 2,5 km utan att stanna (förstå min envishet!). Nu drömmer jag om att den här medicinen kommer att göra att jag får i stort sett samma förutsättningar som de flesta andra har, att jag också kan träna upp min kondition. Tänk om jag kan vara med på Vårruset med jobbarkompisarna i år! Eller - dare I say it - Tjejmilen! Det här är drömmar för mig! Nu är jag sjukt motiverad att komma igång med träningen igen och hoppas på fint väder framöver så att jag kan ge mig ut och springa i skogen! 



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0