Sommarens boktips

Jag läser en bok, Boktjuven av Markus Zusak, för tillfället. Och denna bok alltså, jag blir helt förälskad, vill aldrig att den ska ta slut. Jag brukar ofta anse att en hel del av de där kritikerrosade böckerna inte direkt är något för mig, men med den här är det en helt annan grej. Vilket himla mästerverk! Trots att det är en rättså bastant bok tar man sig igenom den fort (eftersom det bara inte går att inte sträckläsa).
 
Den handlar om en tysk flickas uppväxt under andra världskriget. Flickan, Liesel, bor med sin fosterfamilj och en judisk man, som gömmer sig i deras källare. Liesel stjäl böcker, den första boken stal hon under sin lillebrors begravning och sedan dess har hon stulit böcker från flera olika ställen. Boken berättas av döden och handlar om både flickan och människorna i hennes närhet. 
 
Ska ni läsa något på er semester i sommar - läs denna!






Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0